مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 6 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

درک کودکان و نوجوانان از مفاهیم دینی؛ مفهوم معجزه

1392/11/30 6:00
نویسنده : یه مامان
7,062 بازدید
اشتراک گذاری

در  ادامه ی بحث در مورد دیدگاه بچه ها در مورد پیامبران به دیدگاهشون در مورد معجزه می رسیم.

با ما در ادامه همراه باشید...

منظور از این بحث ، طرح دریافت های ذهنی کودکان از معجزات، وقایع غیرعادی مذکور در داستان های دینی است که در این ارتباط تا حدودی میزان قدرت و نحوه ی دخالت خداوند در عالم طبیعت را از نظر آنها روشن می سازد. 

تا حدود سن عقلی یازده، این تفکر غالب است که خدا بصورت مادی و توسط راه های فیزیکی ، در این وقایع غیرعادی دخالت می کند. معجزه و شعبده در نزد این کودکان معنایی یکسان دارد. آنها با همان محدودیت انسان انگاری معتقدند خداوند باید برای نیل به مقصد از راه های فیزیکی دخالت نماید، بعنوان نمونه در مساله شکافتن آب در زمان رسالت حضرت موسی (ع) برخی معتقدند «خدا آب را بوسیله ی دستان خود شکافته است.» بطور کلی توجیهات افیانه ای در این دوره غلبه دارد.

 پس از سن عقلی چهارده، دانش آموزان در این زمینه به مفاهیم معقول تری روی می آوردند. بیشترین نظری که مطرح شده، این است که خدا، خود، بهمراه طبیعت دخالت نمی کند، بلکه باطنا بر روی قوای بشری پیامبر تاثیر می گذارد یا وقایع طبیعی را جهت کمک به بشر به کار می گیرد، مثل این پاسخ در توجیه شکافتن آب که: «این نیروی خدا بود. خدا نیروهایی را به حرکت درآورد که آبها را در آن حالت نگه دارند و نیروی دیگری را قرار داد تا آن را به حالت اول برگرداند.»

 در بین سنین عقلی یازده و چهارده، دوره ی واسطه ای وجود دارد که به نظر کودکان این دوره خدا در طبیعت دستکاری نموده، اما بطور شخصی و نه از نزدیک، بلکه بعنوان خالق طبیعت با تغییر باد ، خورشید یا حرارت، آنها را در جهت کمک به بشر به کار می گیرد، مانند توضیح کودکی در جهت شکافته شدن دریا که : «این قدرت خدا بود ، او به دریا گفت که دو قسمت شود.» پرسیده شد : «مگر دریا گوش دارد؟» پاسخ داد: «نه،  ولی هر چه خدا بخواهد آنها انجام می دهند.»

 کودکان در تمام سنین معتقدند که پیامبران قادرند این معجزات را با نیروی فوق العاده ی خود انجام داده یا از خدا بخواهند ، او این کار را انجام دهد. همه ی آ«ها نه تنها به توانایی پیامبران اذعان دارند، بلکه بر این باور هستند که آ«ها چنین کارهایی را انجام داده اند. اعتقاد دیگری که در بین کودکان همه ی مقاطع سنی عمومیت دارد، این است که قدرت الهی محدودیتی ندارد.

 نتایج این تحقیقات همانگونه که از پیش اشاره شد، نشان می دهد که آنچه پیاژه، آن را ساخته پنداری افسانه ای خردسالان (چهار تا هفت سال) نامیده است، در این محدوده ی سنی صادق است، اما ساخته پنداری فنی که پیاژه مدعی آن است و بر پایه ی آن کودک هفت تا ده سال برخوردار از تفکر مخلوط ساخته پنداری افسانه ای و ناساخته پنداری می باشند، بسیار دیرتر از این سالها اتفاق می افتد و تا حدود سیزده سالگی به طول می انجامد. در محدوده ی سنی هفت تا ده سال دانش آموزان همچنان برخوردار از نوعی ساخته پنداری اساطیری میی باشندکه خامی این ویژگی تا حدی تصفیه شده و یک نوع ساخته پنداری الهی کاملا هویدا می گردد.

 از آنجاییکه که کودکان به تدریج با دنیای طبیعی درگیر می شوند، در دانش آموزان سالهای آخر دبستان و دو سال نخست دوره ی ابتدایی یک سیستم دوگانه ی تفکر شکل می گیرد. نخست ؛ سیستم الهی است که یک واسطه ی مافوق طبیعی را بخصوص در داستان های دینی مطرح می سازد و دخالت خداوند در آنها اغلب شخصی به صورت فیزیکی و احیانا به گونه ای خیالی اتفاق می افتد، و دیگری؛ سیستمس است که در اثر رشد مفاهیم منطقی – علمی تشکلی می یابد و در آن ساخته پنداری به دلیل نظریات عقلاتی تر ممنوع شده، کم کم راه را برای توضیحات طبیعی می گشاید، البته تا حدودی این دو سیستم در یکدیگر تاثیر و نفوذ متقابل دارند، اگرچه تمایل کودک به این است که میان جهان واقعی و جهانی که تصویر می کند ، تمایزی قایل شود ولی در نظر او این دو تفسیر در کنار یکدیگر ، متناقض نیستند. هر چند برخی از کودکان این دو نگرش را در کنار یکدیگر حفظ می کنند، اما این خطر وجود دارد که با شروع تفکر انتزاعی تفکر منطقی علمی در اواسط دوران نوجوانی غالب گردد، در مقابل نیز خطر مشابهی برای عده ای قلیل وجود دارد، به این صورت که نگرش آنان به عالم تحت تاثیر یک طرفه ی تقید لفظی به معراف الهی قرار گرفته، محدوده ی تفکر منطقی علمی را کاهش می دهد.

 روشن است که یکی از وظایف آموزش مذهبی در سنین پایانی دبستان و بویژه در سالهای نخست دوره ی راهنمایی، آن است که بین این دو سیستم اتصالی مناسب را مطرح سازد. یک کار عمده در جهت حل این مشکل کودکان ده تا پانزده ساله، از بین بردن دیوار موجود بین این دو عالم است. این مهم ممکن است از این طریق میسر گرددکه تفکر الهی او بیشتر منطقی و علمی شود، همانگونه که تفکر علمی او نیز بیشتر باید به سوی الهی شدن پیش برود. در زمینه ی نخست باید به آنها تفهیم شود که قرآن کتاب علوم نیست و آن نگرش های علمی و دینی به دنیا را نمی توان ناسازگار دانست. در این مرحله معلمان باید بر ترس خود در از بین بردن برخی خامی های کودکانه ی تفکر دانش آموزان غلبه پیدا کنند و آنها را در جهت عقیده ی واقعی به خدا رهنمون سازند، البته به گونه ای که با رشد نیروهای منطقی  و مفاهیم علمی آنها در تناقض نباشد، البته این بدان معنی نیست که مثلا از طرح مساله ی دشوار معجزه طفره رفته، یا در آن غور نمایند و آن را کاملا شرح دهند، بلکه در ارتباط با این وقایع باید تفکر مثبت و نقادانه مورد تشویق قرار گیرد و در تدریس معارف قرآنی باید به گونه ای عمل نمود که عدم درک صحیح آنها تقویت نشود. 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (13)

مامان پریسا
30 بهمن 92 6:50
سلام صبح روز اخر بهمن ماه به خیر و شادی. مطلب یه مقدار سنگین بود ولی جای تامل داره بخصوص این که فکر میکنم در اینجا وظیفه ی معلم و کسانی که در رابطه با اموزش بچه ها نقش دارن ، سنگین تر میشه....
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز البته چون دیر جوابتون رو دادیم البته با عرض پوزش، وقت شما در اوایل اسفند به خیر باشه بله، همینطوره! باید خیلی ریزتر به این قضیه نگاه بشه.
مامان یاسمن و محمد پارسا
30 بهمن 92 7:38
سلام صبح بخیر پست جالبیه من یه پسر خواهر دارم که الان اول دبیرستانه یادمه کوچکتر بود همیشه راجبه معجزه ازم سوال می کردو همیشه می گفت ما هم می تونیم معجزه کنیم اون موقع وقتی براش می گفتم نه اون کارا فقط پیامبران انجام میدندخدا فقط به اونا اجازه داده خودم پیش خودم فکر می کردم چرا ما نمی تونیم شاید یه روز ما هم تونستیم احساس می کنم اون وقتها تو مدارس خوب به این مسئله توضیح داده نمیشد و فقط صرف رو خوانی کتاب بود به حالت کنفرانس که معلمها سر کلاس به دانش اموز منتقل می کردند اموزش مفاهیم دینی در حد حجاب نماز بود تازه در این مورد هم خوب عمل نمی کردند به زور و تهدید اما خدا را شکر الان نظام اموزشی بهتر عمل کرده حداقل در اموزش دین همینطور وسایل اطلاع رسانی جمعی بیشتر شده و سطح اگاهیها بالاتر میشه بچه ها را تا حدی ر برابر این چور پرسشها تا حدودی قانع کرد ممنون از پست مفید و جالبتون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم بخیر و شادی باشه ان شاءالله خیلی تجربه ی قشنگ و بجایی برامون تعریف کردید، ممنونیم. در مورد سیستم آموزشی، همینطوره متاسفانه، شاید اگه کاربردی تر مطالب در اختیار بچه ها قرار بگیره، تاثیر بیشتری داشته باشه.
مامان فرنيا
30 بهمن 92 8:10
سلام صبح بخير ممنون از مطالب مفيدتون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم بخیر و شادی باشه ان شاءالله خواهش میشه
مریم مامان دونه برفی
30 بهمن 92 11:14
با سلام و خسته نباشید. آموزش مفاهیم دینی در کودکان2 تا 5 ساله چطوره ؟ من الان درحد این که : «خدا کار بدتو میبینه و ناراحت میشه» با امیر علی صحبت می کنم. به نظرم اینطوری ترس از یه موجود ناشناخته در ذهنش ایجاد میشه . چطور میتونم از الان طوری بهش آموزش بدم که در بزرگسالی تحت تاثیرات نامناسب به این آموزه ها پایبند باشه.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز سلامت باشید اگر دقت کرده باشید در این مجموعه ابتدا به درک کودکان از مفاهیم دینی پرداختیم و بعد از آن آموزش های مفاهیم مختلف در سنین مختلف آموزش داده خواهد شد. ولی بد نیست یادآور شویم که مهمترین کارهایی که برای کودکان کوچکتر از 7 سال می توان انجام داد، نهادینه کردن عشق به خداوند هست. باید در رفتار و عمل ما عبادت ها و انجام انواع فرایض دینی را بهمراه خوش اخلاقیِ ما ببینند تا بوسیله ی اون در ضمیر پاکشون از دین تصویر زیبایی حک بشه. کودکان زیر هفت سال لازم نیست تحت آموزش های مستقیم دینی قرار بگیرند، در مورد خدا هم ، بهتر است با صحبتهاتون در این مرحله فقط عشق به خدا رو در دلش قرار بدید،و یا وقتی زیبایی های طبیعت و یا نعمات خوب رو می بینید اون رو برای فرزندتون شرح بدید و وقتی اون نعمت خوب در ذهنش جای گرفت و به اصطلاح بُلد شد بگید که این نعمت رو خدا بهمون داده. مثلا وقتی گلی را می بینید که خیلی بچه ازش خوشش میاد، یادآوری کنید که این گل خلق شده ی خداست. یا وقتی صحبت از محبت های مادری میشه، یادآور بشیم که خدا به ما مامان داده...(همون شعر معروفhttp://mamanschool.niniweblog.com/post265.php) و همچنین سعی کنید که همیشه در مورد مسایل دینی از جملات مثبت استفاده کنید، به نظر میرسه که جمله ی «خدا تو رو دوست نداره»، بار ِ خوبی نداشته باشه. مطالعه لینکهای زیر نیز خالی از لطف نیست: http://mamanschool.niniweblog.com/post340.php http://mamanschool.niniweblog.com/post984.php http://mamanschool.niniweblog.com/post24.php http://mamanschool.niniweblog.com/post514.php http://mamanschool.niniweblog.com/post945.php
مریم(مامان روشا)
30 بهمن 92 12:03
سلام وقتتون به خیر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم به خیر و شادی
مریم(مامان روشا)
30 بهمن 92 12:04
ممنون خسته نباشید
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه، سلامت باشید
مامان شبنم
30 بهمن 92 13:21
سلام بسیار جالب بود .. خیلی خوبه که دیدگاه بچه ها رو بدونیم تا بتونیم در موقع مناسب نوع مناسبی از اطلاعات رو انتقال بدیم ممنون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز شبنم. بله دقیقا همینطوره ممنون از همراهیتون
یک عدد مامان
30 بهمن 92 14:53
ممنونم ، نکات جالب و خوبی داشت ، من " پیاژه " برام تازگی داشت، رفتم تحقیق کردم و درباره اش بیشتر دونستم ... یه چیز جدید یاد گرفتم پس امروزم با دیروزم فرق کرد ممنونم اگه کسی خواست بیشتر بدونه: http://fa.wikipedia.org/wiki/ %D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87_%D8%B1%D8%B4%D8%AF _%D9%85%D8%B1%D8%AD%D9%84%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C _%D9%BE%DB%8C%D8%A7%DA%98%D9%87
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز و نمونه و پیگیر الکی که آدم میدونستی نشدید که! ممنون از لطفتون
مامان پریسا
1 اسفند 92 0:04
سلام شبتون به خیر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم بخیر ممنون از اعلام حضورتون.
مامان پریسا
1 اسفند 92 6:52
سلام صبح به خیرخوبید؟
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما بخیر ممنون از این همه توجهتون به علت دست به دست دادن ابر و باد و مه خورشید و فلک ، بطور همزمان برای هر دومون، متاسفانه هم کلاس با تاخیر شروع شد و هم نظرات دیر جواب داده شد
مریم(مامان روشا)
1 اسفند 92 10:14
سلام امروز مدرسه تعطیله
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز تعطیل که نیست، ولی کلاس با تاخیر شروع میشه...
مامان شاران
1 اسفند 92 10:37
shayanjooni
1 اسفند 92 11:36
با سلام و احترام.وب خوبی دارید.راستی باتولد شایان جون به روزشدیم. سلام مامان عزیز تولد شایان عزیز مبارک
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز تولد شایانِ عزیز مبارک