مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 12 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

آموزش الفبا قبل از دبستان، خوب یا بد؟

1392/11/7 10:10
نویسنده : یه مامان
6,998 بازدید
اشتراک گذاری

کودک 5 ساله ای دارم که علاقه زیادی به یادگیری دارد. آیا می توانم با توجه به این که هنوز به مدرسه نمی رود، خودم در خانه الفبا را به او آموزش دهم؟ در ضمن او بسیار پر تحرک است طوری که من یا پدرش نمی‌توانیم هم پایش بازی کنیم، در این مواقع چه باید کرد؟!

1- حداقل به چهار دلیل سعی نکنید آموزش الفبا و مبانی ریاضی را پیش از دوره دبستان و پیش دبستانی شروع کنید :

اول این که :

این سنین، دوران بازی و جست و خیز بچه هاست، کودک را از درس خسته نکنید.

دوم این که :

یادگیری الفبا سبب می شود کودک از ابتدای دوران مدرسه، از بیشتر بچه‌ها جلوتر باشد و از کلاس و درس زده شود و حتی ممکن است به عنوان دانش‌آموز ناآرام و نامنضبط شناخته شود. چرا که به دلیل تکراری بودن مطالب خود را با حرف زدن یا شوخی کردن با دوستانش سرگرم می کند.

سوم این که :

سیستم آموزش موجود در مدارس ما جواب‌گوی پیشرفت کودک شما نخواهد بود و او ناخواسته از این سیستم طرد می شود! این امر انگیزه تحصیلی دانش آموز را پایین می آورد.

چهارم این که :

اصلا نیازی به این آموزش ها نیست و آموزش های مرسوم مهد کودک ها و مراکز پیش دبستانی کفایت می کند. حتی ممکن است شیوه آموزش شما با شیوه ای که کودک سال آینده در مدرسه می آموزد بسیار متفاوت باشد و این مسئله به طور قطع کودک را دچار سردرگمی خواهد کرد.

2- کودکان از طریق بازی ها یاد می گیرند. پس بازی های بیشتر و بیشتری بیاموزید و با فرزندانتان آن ها را تجربه کنید. سعی کنید برخی از بازی های دوران کودکی تان را به کودک تان نیز یاد بدهید. بازی هایی مثل الک دولک، گرگم به هوا، هفت سنگ، شاه، وزیر ، دزد و... .

بازی های رایانه ای پرتحرک، هیجان انگیز و خشن برای کودکان مناسب نیست. به طور کلی، هرچه بازی ها در این سنین نیاز به تحرک جسمی بیشتری داشته باشد بهتر است. اما اگر چاره ای نداشتید، بازی های رایانه ای فکری، مثل شطرنج، پازل و... نیز خوب است.

3- اشتباه نکنید انرژی بچه ها از بزرگ ترها بیشتر نیست! بلکه به دلیل کوچک تر بودن اندامشان، انرژی شان نیز دیرتر تمام می شود و تحمل بازی ها و کنجکاوی های آنان نیازمند صبر و حوصله بسیار زیادی از جانب شماست. توجه داشته باشید که برای به دست آوردن هر چیز ارزشمندی باید هزینه کنیم.

 


منبع:  khorasannews.com/ گردآوری : گروه اینترنتی پرشین وی

پسندها (1)

نظرات (14)

مریم (مامان روشا)
7 بهمن 92 10:19
سلام صبح به خیر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز روشـــــــــا صبح قشنگ شما هم به خیر باشه
مامان فرنيا
7 بهمن 92 10:25
از اينكه هر روز با يك مطلب جديد و جالب و بسيار همه گير به اگاهي مادران كمك ميكنيد ممنونم من دقيقا به دلائل اول و ودوم و سوم با اموزش الفبا به فرنيا مخالف بودم و اگر يادتان باشه در مورد نوشتن انگليسي هم از شما سوال كردم اموزش نوشتن در اين سن مناسب است يا نه؟ ولي تنهايك سوال ميماند با توجه به اينكه الان اكثر بچه ها اين اموزشها را ميبينند بچه هايي مثل دختر من زمان پيش دبستاني و كلاس اول احساس سرخوردگي و عقب بودن از دوستانش را نخواهند داشت؟
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز از لطفی که به ما داریم واقعا سپاسگزاریم و خوشحالیم که مامان های خوب و فهمیده و نکته سنجی مثل شما در مدرسه حضور دارن که اینقدر ریزبینانه به مسایل نگاه می کنن. سئوال خیلی خوبی رو مطرح کردید، با توجه به اینکه آماری در دست نداریم که واقعا چند درصد والدین این کار رو کردن و در آینده هم از کارشون رضایت کامل داشتن ان شاالله سعی می کنیم در این زمینه هم تحقیقات و نظرسنجی هایی رو انجام بدیم.
مریم (مامان روشا)
7 بهمن 92 10:27
کاملا موافقم باهاتون...ولی چقدر تبلیغ دراین مورد زیاد شده...مطمئنا تقاضا زیاده ...من خیلی از مادرها رو میشناسم که بچه شون میتونه بخونه وکلی هم بهش افتخار میکنن و من رو هم تشویق میکنن ولی منم حرف شمارو زدم که الان وقت بازیه نه درس خوندن ..البته کتابهای هوش رو با روشا خیلی کار میکنم که به صورت و نقاشی و بازی ولی روشا خودش خیلی زود اعداد رو یاد گرفت یعنی هم میتونه بخونه هم میتونه بنویسه ...کتابهای سودو کو یه سری از جدولها حروف هستش و روشا باید شکل حرف رو بنویسه ولی نمیدونه اسم اون حرف چیه
یه مامان
پاسخ
بله درسته... بعضی از مامان ها در مورد بچه هاشون هم بدون توجه به خیلی از اصول تربیتی فقط چشم و هم چشمی می کنن و میخوان بچه هاشون از همه ی بچه های فامیل و دوستان سر تر باشن، حتی با فشار آوردن به بچه شون! و واقعا هم تبلیغات خیـــــــــــلی در این امر موثر هست و اصلا تبلیغش هم بر پایه ی همین چشم و همچشمی ساخته شده!!! یکی نیست یه کم این تبلیغات و برنامه ها رو کنترل کنه خیلی ممنون از توجه و دقتی که در زمینه رشد و پرورش روشا جان به خرج میدید
مریم مامان دونه برفی
7 بهمن 92 11:28
سلام چه خوب شد که این مبحث اینجا باز شد. چون من یه مدتی بود که توفکر تهیه این بسته هابودم تا با امیرعلی کار کنم. آخه احساس میکنم داره درحقش ظلم میشه... چون این بچه ماشاءا... خیلی تیزه و هرچیز روکافیه یک بار براش بخونم بار دوم با من تکرار میکنه (البته این درمورد اکثر بچه های این دوره و زمونه صدق میکنه ).مثلا شعر : یه روز یه آقا خرگوشه ... تقریبا طولانیه با چند بارخوندن همه رو یاد گرفته .. ولی الان دیگه مطمئنم که بازیها ونقاشی های خودمون خیلی مفید تره. ولی درمورد نقاشی : من دیروز براش چند تا مداد رنگی و دفتر نقاشی و کتاب داستان خریدم همش چسبیده به این لوازم جدیدو با عشق داره توش نقاشی میکشه. از اشکال هندسی هم دایره رو خوب میکشه و میگه دائیه .. حتی چند روز پیش دیدم داره چشم چشم دوابرو میشکه اما امان ازروزی که از دفتر جدیدش هم خسته بشه ..میره سراغ دیوار ... و من مجبور میشم چند روز مداد هارو قایم کنم تا از سرش بیافته. و دوباره تو دفترش بکشه . گاهی وقتها هم وقتی میگم امیرعلی مدادها میره بالای یخچال (جایی که میدونه دستش نمیرسه ) بدو بدو میره سراغ دفترش ولی فقط برای چند ثانیه وگرنه باید یه هرروز یه سطل آب بگیرم دستمو بشم کارمند شرکت خدماتی ... حالا نظر شما چیه ... توروخدا نگو رو دیوار بزار بکشه ... عیب نداره...بابا دستم خسته شد از بس دیوار شستم. نظر بود یا قصه های شب چله ببخشید روده است دیگه درازه...
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز اتفاقا این نظرات طولانی خیلی هم حال میده البته خیلی هم طولانی نبودا این مبحث رو هم با توجه به همون نظر شما گذاشتیم. بله واقعا بچه های این دوره و زمونه خیلی باهوش هستن امیدواریم که همه ی پدر و مادرها قدر این فرشته های الهی رو بدونن و در جهت صحیح اونا رو پرورش بدن و اما در مورد نقاشی، ماشاالله به این گل پسر شما و آفــــــرین به مامان عزیزش که براش وقت میذاره خوبه که گل پسرتون عادت کنه و بفهه که نقاشی روی دیوار خوب نیست و باید توی دفتر نقاشی کرد اما اگه واقعا این کار رو ادامه میده شما میتونید براش یه قانون تعریف کنید مثلا یه نقطه ی خاصی از دیوار رو با کاغذ رسم بپوشونید و اون قسمت محلی باشه که اجازه داره نقاشی بکشه البته شاید این دیگه راه حل نهایی باشه. خوندن کتاب هم در این زمینه بی تاثیر نخواهد بود. اتفاقا می می نی یه کتاب داره در همین رابطه به نام «می می نی گل می کشه یا نی نی» که شعرش هم خیلی روان و خوبه میتونید اون رو تهیه کنید و براش بخونید و وقتی شعرش رو حفظ شد در این مواقع اون تیکه شعر رو براش بخونید. موفق باشید
مامان پریسا
7 بهمن 92 14:20
سلام وقت به خیر خسته نباشید. حالا به تلافی دیشب، ایشالله تونسته باشید استراحت کنید. اما همیشه خدا رو شکر میکنم که حداقل پریسا هیچ وقت شب زنده داری برای ما نداشته وقتی مادرها در مورد این مساله حرف میزنن من همیشه خدا رو فقط شکر میکنم.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیـــــــــــــــــز شکر خدا دیشب رو خــــــــــوب خوابید و الان در خدمتیم آفـــــــــــــــرین به پریسا جون که وای مامان گلش رو از همون اول داشته
مامان پریسا
7 بهمن 92 14:24
و اما در مورد پست... من هم از جمله افرادی بودم که به دام تبلیغات افتادم. یه بسته ی اموزشی گرفتم ... اون موقع پریسا هنوز 6 ماهش بود. من هم نشستم منتظر تا بزرگتر بشه ... البته خدا رو شکر قبل از این که از بسته استفاده کنم ، کم کم متوجه شدم که چه معضلی هستن. از تمام کسانی که در این زمینه یعنی اموزش کودکان فعالیت داشتن و من میشناختمشون راهنمایی گرفتم و همه یک صدا گفتن که اصلا به درد نمیخورن.... خدا رو شکر که ازشون استفاده نکردم... البته نگهشون داشتم تا ایشالله موقعی که اموزشش شروع شد از کلماتش برای یاد گیری حروف کوچیک و بزرگ استفاده کنه.... فقط یکم پیش دستی کردم و قبل از تحقیقات تهیه کردم.
یه مامان
پاسخ
خیلی خوبه که حداقل قبل از استفاده تحقیقات کردید، این نشون میده که شما از همون اول هم یه مامان خوب و ریز بین و نکته سنج و نمونه بودید، آفـــــــــــــــــــرین
مامان پریسا
7 بهمن 92 14:29
یکی از دوستانم که سالهای زیادیه در مقطع ابتدایی کار میکنه برام تعریف کردن که این بسته ها باعث میشن بچه فقط یاد بگیره حفظ کنه. و الان مدتیه که نتایج استفاده ی مادران از این بسته ها داره خودنمایی میکنه.... بچه به هیچ وجه نمیتونه در فارسی پیشرفت کنه و کلمه ایی رو که یاد میگیره درک نمیکنه و تعمیم نمیده..... این هم یه نکته بود که خواستم بگم و هم در جوابه سوال مامان فرنیا جون که پرسیدن(ایا این بچه ها که اموزش میبینن جلوتر هستن و بچه های ما عقب تر؟.....)
یه مامان
پاسخ
خیلی خیــــــلی سپاسگزار و ممنونیم که این نکته رو برای ما و مامان های دیگه نوشتید، نکته ی خیلی خوب و به جایی بود واقعا که توی این مدرسه هر روز خودمون هم نکته های زیادی از شما مامان های خوب و عزیز یاد میگیریم، الهی شکر
مامان پریسا
7 بهمن 92 14:56
با اجازه ی خانم معلم ها یه نکته در مورد یه کامنت در پست : (تفاوت سنی بچه ها چند سال ؟)دیدم که میخواستم اینجا بگم.... یه مامان عزیز و محترم ( مامان بهاره مامان امیر محمد ) در کامنتشون به یه نکته ایی اشاره کرده بودن که به نظرم( البته با عرض معذرت) جای سوال داشت.... ایشون در مورد تربیت صحیح بچه ها و این که اگر تعداد بچه ها کمتر باشه بهتره... نوشته بودن: (برای ما دعا کنید که یک انسان واقعی تحویل جامعه بدیم نه چندتا موجود که فقط ظاهراً انسان هستند و بویی از آدمیت نبردند)البته قبلش هم در مورد مساله ی مادی و نقشش در تربیت بچه اشاره کردن... برای من این سوال پیش اومد که ایا فقط انسان هایی که در خانواده ای مرفه متولد میشن و رشد میکنن میتونن انسان های مفید و خوبی باشن و در غیر این صورت همه ادم های بیخود هستن؟ به هر حال طبق پاسخی که به ایشون داده شده ، این مامان عزیز یک روانشناس هستن !!!! و منطقیه که ازیک خانم تحصیل کرده انتظارات بیش از این باشه که در مورد انسان ها این نظر رو داشته باشن..... یادمون باشه که انسان های زیادی از گذشته تا به حال و حتی در اطراف خودمون وجود داشته و وجود داره که در خانواده ای با طبقه ی اقتصادی پایینی متولد شدن و بزرگ شدن ولی به درجات بسیار بالای رسیدن.... و برعکس این هم صادقه که تنها مال و ثروت دلیل بر موفقیت بچه ها نیست و چه بسا مرفهینی که کارشون به ناکجا اباد رسید فقط به دلیل این که غصه ی نون شب رو نداشتن!!!!! ببخشید قصد توهین نداشتم فقط این نکته به نظرم یکم عجیب بود که فکر کردم باید مطرح بشه....
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز پریسا خیلی ممنون از توجهتون و اینکه نظرات دوستانتون رو هم با دقت می خونید و نظرتون رو در موردشون میگید
مامان شبنم
7 بهمن 92 16:19
سلام جالب بود من هم از اصل با این قضیه مخالفم و معتقدم همون چیزایی که بچه ها در حد پیش دبستانی یاد می گیرن براشون کافیه حتی قبلنا می گفتن اگر بچه مثلا اعداد رو وارونه می نویسه یا روش نوشتنش غلطه تصحیحش نکنید بذارید روی روال خودش جلو بره بعد درست میشه و واقعا هم همین بود یعنی هر جور یاد بگیرن اصلا نباید تغییرش داد مثلا خونه ما ما ده تا پله داره دختر من الان تا ده بلده بشماره اولش واسه خودم هم خیلی تعجب اور بود ولی خوب انقدر هر روز تکرار شده یاد گرفته به نظرم به خاطر این که بچه مون باهوشه نباید از لذت های زندگی محرومشون کنیم الان توی فامیل خودمون کلی بچه های هم دوره ما هستن که خودشون رو با درس خفه می کردن اما الان نمی تونن توی یه مهمونی درست با کسی ارتباط برقرار کنن اگر در دنیا همه چیز در حالت اعتدال بود همین جا می شد بهشت ولی حالا که نیست اقلا خودمون باید همه چیز رو در حالت تعادل نگه داریم یا اقلا سعی کنیم ......
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز شبنم از نکاتی که برامون نوشتید ممنونیم. ماشاالله به این دختر گل و باهوش که بلده تا ده بشمره یاد اون تجربه ی موفق شمارش اعداد افتادیم خیلی چیزها هست که لازمه بچه ها یادبگیرن، چه خوب میشد که به بچه ها اجازه میدادیم متناسب با سنشون رشد کنن و پرورش پیدا کنن. به قول شما به خاطر باهوش بودنشون لذت های زندگی رو ازشون نگیریم
مامان علی رضا
7 بهمن 92 16:50
سلام چقد خوب ک دلیل این کار و دقیقا متوجه شدیم چقدم خوشحالم ک سایتتون داره رو به راه می شه و انشاالله به زودی افتتاح بشه و بتونم استفاده کنم بر حسب سن بچه ها خیلی خوووووبه
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ممنون که مجددا به مدرسه ی خودتون سر زدید، خوشحالیم که این مطلب براتون مفید واقع شده امیدواریم بتونیم و خدا توفیق بده که هرچه بهتر و بیشتر به شما مامان های عزیز خدمت کنیم
مامان یاسمن و محمد پارسا
8 بهمن 92 8:02
ممنونم خیلی خیلی خوب بود
یه مامان
پاسخ
خواهش می کنیم، خوشحالیم که اینطور بوده
مریم امان دونه برفی
8 بهمن 92 10:01
چه جالب اتفاقا همین کتاب(می می نی گل میکشه یا نینی ) رو هم براش خریدم. البته قبل ازاینکه امیرعلی بتونه نقاشی بکشه . چندبار هم با تاکیدبراش خوندم . ولی ... اما خودم یه راهی براش پیدا کردم و چند وقتیه که راحتم . چند وقت پیش یه بخشی از اتاق خودشو با مداد کشیده و من برای اینکه آینه عبرتی باشه براش اونو پاک نکردم و و هروقت که میخواد بره سمت دیوار میگم مامانی بین دیوارمون کثیف شده ... دیگه نکشی ها ...نقاشی فقط رو دفتر .... احساس میکنم یه مقداری موثره ... راستی خانم اجازه : پسرما بلده تا سیزدت (سیزده ) بشمره ... یعنی تا هفت بی غلط بقیه اش رو هم درهم ... صرفا جهت اطلاع (مادرم این قدر ندید بدید... )
یه مامان
پاسخ
اینم برای خودش روشیه! ممنون که این تجربه تون رو برامون نوشتید، شاید هم عکس العمل شما یعنی پاک کردن دیوارها بعد از نقاشی کردنش براش جذاب هست به به، آفـــــــــــــــــــــرین به این گل پسر شما که شمردن رو بلد شده و آفـــــــــــــــــــــــرین به مامانش که بلده هفت تا سیزده رو هم بی غلط بشمره
مامان علی خوشتیپ
8 بهمن 92 10:58
من این پستو نخونده بودم میخواستم بنویسم نه...ولی گفتم بذار برم ادامه مطلب شاید یه چیزی نوشته که منو توجیه کنه دیدم اینجا هم با نظر من موافقم...مامان من 30 سال معلم کلاس اول بود...از همون روز اول با این آموزشها مخالف بود...حتی همین الان هم با آموزشهای بیشتر از کتاب در هر مقطع هم مخالفه...مامان پریسا درست میگه...این آموزشها اولش جالبه ولی نتیجش برعکسه ،اصلا برای همینه که جهشی خوندن رو برای کلاس اول برداشتن و ممنوعه... نهایت تاثیر این آموزشها اینه که توی کلاس اول چندتا حروفو زودتر بلد باشند که همونطور خودتون گفتید تو دوران پیش دبستانی خودشون یاد میگیرند...علی خودش میومد و میپرسید این حرف اسمش چیه و من بهش میگفتم،همین..ولی همینم تاثیری تو آموزشش نداشت! من که اصلا به این تبلیغات کاری نداشتم.حتی همین الان هم اگر معلمهای علی دراین مورد نظری داشته باشند من اهمیت نمیدم...به زور که نمیشه بچمونو نابغه کنیم.اصلا نابغه بودن مهم نیست.مفید بودن مهمه... این حرفیه که همیشه به علی هم میزنم...هیچ وقت تاحالا مثل خیلی مامانا بهش نگفتم دوست دارم دکتر یا مهندس بشی،همیشه بهش میگم دوست دارم مرد بزرگی بشی،وقتی هم میپرسه مرد بزرگ یعنی چی براش توضیح میدم یعنی چی؟ ممنون از مطلب مفید و تاثیر گذارتون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز علی آقا معلومه که نظر شما درسته دیگه خیلی ممنون از نکاتی که از تجربیات مادر بزرگوارتون در زمینه ی این آموزش ها نوشتید. چقدر خوبه که مامان های این مدرسه اینقدر فهمیده هستن و نظرات قشنگ و مفیدی برامون می نویسن و مهم تر از اون از کنار نظرات هم بی توجه رد نمی شن و به نظرات بقیه هم اهمیت میدن. واقعا از این همکاری ها و همفکری ها لذت میبریم و خودمون هم هر روز در کنار شما نکات جدیدی رو یاد میگیریم. از همه ی شما ممنون و سپاسگزاریم راستی میشه برا ما هم مرد بزرگ رو توضیح بدید که وقتی پسرمون بزرگتر شد براش توضیح بدیم؟
مامان گلها
22 اسفند 92 1:37
این پستو نخونده بودم حالا که خوندم گفتم نظرمو بذارم. من پارسال یکی از این بسته ها رو برای نرگس خریدم که گفته بود از 18 ماه به بالا،یکی دو بار هم خواستم آموزش رو شروع کنم دیدم هنوز زوده، حالا هم گذاشتمش برای بعدا"، آموزش به صورت فشرده، خسته کننده هست. به نظر خودم اشتباه کردم و باید تو سن قبل از مدرسه بچه بیشتر بازی کنه و یه دلیل هم این که شاید آموزش خواندن و نوشتن قبل از مدرسه باعث بشه وقتی بچه مدرسه میره دیگه براش الفبا و چیزایی که یاد گرفته تکراری باشه و کمتر به درس توجه کنه.برای مثال : یکی از آشناهامون میگفت که یه سال زودتر،برای آشنایی با محیط مدرسه باباش اونو به مدرسه فرستاده، اون سال بابچه ها کامل درسا رو خونده و همیشه نمره بیست میاورده، معدلش هم شده بیست.بعدا" هرکاری میکنن ازش قبول کنن سال اول رو،قبول نکردن و مجبور شده دوباره کلاس اول رو بخونه، اون سال که سال تحصیلی اصلیش بوده،دیگه چون مطالب براش تکراری بوده ، اصلا" علاقه نشون نداده به درس و نمراتش هم دیگه مثل سال قبلش خوب نمیشده.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خیلی ممنون که نظر قشنگ و مفیدتون رو برامون نوشتید؛ ان شاالله که همه ی مامان ها در این امر توجه لازم رو داشته باشن و مثل شما قبل از انجام هر کار به پیامد اون کارها و رفتارهاشون بیندیشن