مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 5 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

تکلیف بزرگ ترها در زد و خورد کوچکترها چیست؟

1392/11/4 10:24
نویسنده : یه مامان
4,121 بازدید
اشتراک گذاری

با گله و شکایت و گریه در حالی که جیغ می زد وارد اتاق شد. درست متوجه حرف هایش نمی شدم. سعی کردم اول آرامش کنم اما مسئله حادتر از آن بود که به این راحتی ها آرام شود. بالاخره ساکت شد.

پرسیدم چه شده و در جواب گفت: «با پسر همسایه دعوایم شد و کتکم زد. من نمی دانستم باید چه کار کنم.» علت دعوا را پرسیدم. حق با پسرم بود اما من هرگز به او یاد نداده بودم برای گرفتن حقش، از خشونت استفاده کند. باید دعوا کردن را یادش می دادم؟ مثلاً می گفتم اگر دوستت به تو سیلی زد، تو هم سیلی بزن؟ به نظرم عقلانی نبود اما مگر جز این است که من به عنوان یک مادر باید سلاحی در اختیارش قرار دهم تا به کمک آن بتواند از سختی های زندگی بگذرد؟

آنچه می خوانید، پاسخ روان پزشکان کودک به پرسش های رایج والدین در این زمینه است.

آیا باید کتک زدن و دعوا را به فرزندم بیاموزم؟

خیر. خشونت روش خوبی برای حل مشکلات نیست و لازم است این مسئله را کاملاً به کودک فهماند. به او یاد دهید کتک زدن دوستان نه تنها کار درستی نیست، بلکه می تواند خطرناک هم باشد. نباید سیلی را با سیلی جواب داد. حتی اگر فرزند شما خشن است و عادت به زدن دوستانش دارد، بهتر است او را تهدید کنید که در صورت تکرار این عمل تنبیه خواهدشد.

اگر به فرزندم بگویم کتک نزن یا دعوا نکن، پس چگونه از خود دفاع کردن را به او بیاموزم؟

به او بگویید اگر دیگران به او حمله کردند، فوراً یکی از بزرگ ترها را باخبر کند. متاسفانه گاهی والدین به این موضوع بی توجه اند و حتی وقتی کودک از یکی از دوستان به آنها گله می کند، اهمیتی به اصل ماجرا نمی دهند و می گویند اشکالی ندارد! روش صحیح این است که دلیل دعوا را جویا شوید و به فرزندتان یاد دهید چگونه با کودکی که او را زده، برخورد کند.

منظور آموزش سیلی در مقابل سیلی نیست. رفتار درست را بیاموزید. مثلا به کودک بگویید به کسی که تو را زد محکم بگو: «تو دیگر دوست من نیستی و من دیگر با تو بازی نخواهم کرد.»

اگر کودکم به تنهایی نتوانست از خودش دفاع کند، لازم است من دخالت کنم؟

اگر کودک به تنهایی موفق به اتمام دعوا نشد، شما می توانید با کودکی که او را کتک زده مستقیم صحبت کنید. بهترین روش، بیان این جمله است: «اگر دست از کار زشتت برنداری، با من طرف خواهی بود» کودک تا 8 ،7 سالگی معمولا به حمایت والدین نیاز دارد و باید بفهمد که می تواند روی کمک آنها حساب کند. به این ترتیب اعتماد به نفس او بالاتر می رود و در دعواهای بعدی مقاوم تر خواهد بود.

آیا نباید با والدین کودک دعواگیر خشن صحبت کنم؟

این کار معمولا بی فایده است زیرا والدین کودک خشن معمولا از کودک خود دفاع می کنند و سعی نمی کنند متوجه اصل ماجرا باشند. بهتر است مسایل کودکانه را خیلی به دنیای بزرگ ترها نکشانیم. البته اگر در محل دعوا حضور داریم و والدین کودک دیگر هم هستند، می توان ماجرا را با آنها در میان گذاشت.

آیا برخی کودکان آسیب پذیرتر از دیگران هستند؟

بله، معمولا بچه هایی که رابطه عاطفی قوی با والدین دارند وقتی مادر و پدر از آنها دور می شوند، احساس امنیت نمی کنند. بهتر است والدین چنین کودکانی همیشه نزدیک شان باشند و به آنها بفهمانند حقوقی دارند و باید هنگام سلب شدن این حق، حتی اگر حضور نداشتند، از خود دفاع کنند.

اگر کودکم همیشه مورد تهاجم یک کودک به خصوص قرار می گیرد چه کنم؟

باید دلیل ماجرا را بفهمید و با آن کودک صحبت کنید. گاهی دلیل این امر می تواند اعتمادبه نفس کاذب کودک یا تمایل به نشان دادن قدرتش باشد. بعد از صحبت با کودک مهاجم، باید به فرزندتان بگویید از او دور بماند و در صورت لزوم و تکرار ماجرا بزرگ ترها یا معلم خود در مدرسه را خبر کند.

چگونه دفاع از خود را به کودک یاد بدهم؟

آموزش ورزش (مخصوصا ورزش های رزمی) می تواند تا حد زیادی آمادگی جسمانی کودک را بالا ببرد. باید بپذیریم که در برخی شرایط ایستادن در مقابل فرد مهاجم ضروری است. اعتمادبه نفس کودکی که می داند چه موقع و به چه شکل باید از خود دفاع کند، بالا می رود.

هنگام دعوای خواهر و برادرها چه رفتاری باید داشته باشم؟

ابتدا باید از کودکی که مورد تهاجم قرار گرفته دفاع و او را از طرف مقابل دور کنیم. تاکید روی این مسئله که کتک زدن درست نیست وگرنه تنبیه خواهیدشد، لازم است. اگر دعواها همیشگی است، باید ریشه مسئله را جستجو کرد. احترام گذاشتن به هر کودک در خانواده تا حد زیادی می تواند جلوی دعواهای خواهر و برادرها را بگیرد.

منبع: روزنامه جام جم

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (11)

مامان پریسا
5 بهمن 92 6:45
سلام صبح زیبای شنه تون به خیر و شادی. همین که تیتر رو دیدم یا این افتادم که میگم : قاضی بچه ها مرده( یا یه همچین چیزی ...)
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز صبح قشنگ و زیبای شما هم به خیر باشه چه جالب! ما این رو نشنیده بودیم
مامان پریسا
5 بهمن 92 6:52
خدا رو شکر تا به امروز حتی برای یک بار هم به پریسا نگفتیم برای دفاع از خودش یا برای این که بچه ایی اونو زده بره و اونو بزنه.... اصلا چه کاریه؟!!!! اما متاسفانه خیییییلی زیاد میبینم که بچه ها این کار رو میکنن و اگر اعتراض کردیم میگه مامانم گفت اگر زدن تو هم بزن...
یه مامان
پاسخ
الحمـــــــــــدلله، آفـــــــــــرین به شما مامان و بابای خوبالبته از مامان خوبی مثل شما جز این هم انتظار نمیره بله متاسفانه ما هم شاهد این مساله بودیم که والدین یا اطرافیان به بچه چنین توصیه ای میکنن
مامان پریسا
5 بهمن 92 6:58
ببخشید اینو میگم ولی این مساله بین مادرهای پسر دار بیشتر دیده شده حتی یکی از دوستای خودم !!! پسرش شدیدا بچه ها رو میزد چه با دلیل چه بی دلیل!! یه بار خونه ی ما بود و اومد سراغ پریسا پریسا بار اول گریه کرد و هیچ دفاعی نکرد دوستم جلو روی پریسا بهش گفت عزیزم تو هم از خودت دفاع کن اگر احسان تو رو زد تو هم بزنش(مادر متوجه شده که بچه اش.....) خلاصه بار دوم که تکرار شد پریسا هم به اجبار یکی زدش من بالافاصله برخورد کردم که این کار اشتباهه ...البته قبلش هم به دوستم گفتم که ما از این روش استفاده نمیکنیم.... دوستم گفت چرا اینو میگی ؟ بذار یاد بگیره از خودش دفاع کنه .. چون من همیشه به احسان همینو میگم... اگر زدنت تو هم بزن!!!!!
یه مامان
پاسخ
هــــــــــــــــــوووم؟! اتفاقا باید بگم من همون «یه مامان» پسردار هستم که دارم نظر شما رو جواب میدم اون یکی دوستم دختر داره در کل نمیشه این قضیه رو تعمیم داد و بیشتر به نوع تربیت خود والدین و شخصیتشون بستگی داره اما احتمال هم داره که به خاطر طبیعت و ذات پسرها حرف شما صحیح باشه خوشحالیم که شما از اون دسته مامان ها نیستید که بچه رو به زدن تشویق میکنه و حتی با این مساله برخورد هم میکنه
مامان پریسا
5 بهمن 92 7:00
ولی در کل به نظر من هم بهتره بچه ها راه برقرار کردن رابطه ی درست رو یاد بگیرن نه این که دفاع و کتک زدن.
یه مامان
پاسخ
بهله بهــــــــله، با نظر شما کـــــــــــــــــــــــــــــــــــــاملا موافقیم
مامان فرنيا
5 بهمن 92 10:24
ممنون كه اين مسئله را مطرح كرديد من هميشه اين موضوع را به همين نحو ميديدم يعني اموزش زدن در برابر كتك خوردن را درست نمي ديدم اما نميدانستم كارم حتما درست است و نگران بودم دختري كتك خور بار نياورم خيلي خوشحالم كه ميتوانيم جواب سوالات خود را اينجا پيدا كنيم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز، ممنون از لطفتون، ما هم خیلی خوشـــــــــحالیم که این مطلب براتون مفید بوده
مریم (مامان روشا)
5 بهمن 92 10:44
سلام صبح به خیر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز روشا وقت شما هم به خیر و شادی
مریم (مامان روشا)
5 بهمن 92 10:47
ممنون خیلی مفید بود...اتفاقا پدر روشا هم دوست داره روشا بره دفاع شخصی یاد بگیره به نظرتون از چه سنی باید بره برای یادگیری ورزش رزمی
یه مامان
پاسخ
خواهش میکنیم مامان عزیز، خوشحالیم که مفید واقع شده. والا توی روزنامه ی جام جم نظر یک متخصص ارتوپدی رو اینطور نوشته بود که انجام ورزش های رزمی از زمان کودکی موجب شروع زود رس زانو درد خواهد شد و این ورزش ها باید از 15 سالگی به بعد شروع شود. و البته روی آوردن به شنا از زمان کودکی موجب تقویت بافت زانو و به دنبال آن مانع زانو درد میشود. موفق باشید
مامان شبنم
5 بهمن 92 18:26
سلام واقعا که بعضی وقتا شرایط برای والدین سخت میشه ... دلیلش هم تفاوت بنیادی تربیت های مختلفه به نظر من هر رفتار خشونت باری می تونه در سنین مختلف بچه ها رو درگیر کنه مثلا چند روز پیش یه بچه اومده بود خونه ما مدام شبنم رو هل می داد و جیغ میزد دخترم انقدر براش تعجب اور بود که تا اون شروع میکرد جیغ زدن هی میگفت چی شده چی شده اخرشم مامان بچه گفت ببخشید بچه ما انقدر وحشیه واقعا ناراحت شدم چرا باید کار به جایی برسه که این جور به بچه برچسب بزنن در صورتی که ما با چند مامان دیگه که بچه هامون در یه سن هستن و مدام در ارتباطیم رفتار و تربیت مون جوری بوده که الان بچه ها اروم دور هم بازی میکنن و اسباب بازیهاشون رو به همدیگه نشون میدن همه اینا رو گفتم تا بگم واقعا تربیت خیلی مهمه راستی منم این اصطلاح اگر زدن تو رو بزن خیلیی شنیدم تاسف اوره
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز بله دقیقا همینطوره، گاهی رفتارهای بزرگترها یا حتی عکس العمل هاشون به رفتار بچه شون و گاهی هم تقلید از رفتار همون کوچیکترهای اطرافیان و یا کارتون هایی که بچه ها می بینن این خشونت ها رو به دنبال میاره. شبنم جان چون همیشه در محیط امن و آرام بوده این رفتار کودک مذکور براش عجیب بوده و مثلا اگه دختر شما هر روز این بچه رو میدید شاید اون هم این رفتار رو ازش یاد میگرفت! و اونوقت کار شما کمی سخت تر میشد و باید با عکس العمل درست خودتون اون رو ترک میدادید کلا والدین باید هم در رفتار خودشون دقت کنن و هم به محیطی که فرزندشون در اونجا رشد می کنه شاید بشه اینطور گفت که اون چیزی که بچه ها در خروجی از خودشون نشون میدن حاصل همون ورودی هاشون هست! در مورد برچسب زدن هم کاملا با شما موافقیم و واقعا این حرکت خوبی نیست
مامان یاسمن و محمد پارسا
6 بهمن 92 2:50
ممنونم تمام موضوعهای مورد بحث در این پست بسیار مفید بودمخصوصا نکته اخر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز قابل شما رو نداشت خشوحالیم که براتون مفید واقع شده موفق باشید
مامان اراد
6 بهمن 92 9:02
با سلام و روز بخیر و خدا قوت ممنون از متن پر محتوا و اموزندتون خدارو شکر امروزهم ی مطلب بسیار خوب یاد گرفتم خدایا شکرت
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خوشحالیم که اینطور بوده و از این مطلب خوشتون اومده، ادامه ی توضیحاتی که دادید رو هم برای خانم دکتر ارسال کردیم. ان شاالله وقتی پاسخ شما رو دادن اون رو به شما منتقل می کنیم
مامان نرگس
26 بهمن 92 7:48
سلام این مطلب چون به من و دخترم خیلی مربوط میشد خوندم جالب بود. ممنون از مطالب قشنگتون. دخترم 2 سال و 2 ماهشه، یه پسر عمه داره که 2 ماه ازش بزرگتره. این آقا پسر خیلی شیطونه و پر جنب و جوش . رفتار تند و تیزی با بچه ها داره و زورش هم زیاده . دختر من ازش میترسه وقتی بهش نزدیک میشه جیغ میزنه و گریه میکنه و... شوهرم کار نداره بچه کی باشه هروقت ببینه کسی نرگس رو اذیت میکنه زود برخورد میکنه ولی من فکر میکنم که اینطوری بچه لوس بار میاد و متکی به بزرگترها و درست نیست، باید بذاریم خودشون بتونن از پس مشکلشون بر بیان. این مطالب تا حدودی به ما کمک میکنه. با تشکر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان نرگس عزیز و فرشته ی آسمونی خیلی به مدرسه ی خودتون خوش اومدید. خوشحالیم از حضورتون