مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 10 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

جیغ زدن کودکان

1392/10/28 6:00
نویسنده : یه مامان
6,106 بازدید
اشتراک گذاری

آیا قبل از بچه دار شدن، تحمل سر و صدای ناشی از سائیدن دندان های تان به هم سخت نبود؟ صدای كشیدن ناخن بر روی تخته سیاه چطور؟ یا به صدا درآمدن دزدگیر ماشین؟ احتمالاً، در حال حاضر در مقایسه با جیغ و دادهای فرزندتان، اینها دیگر آنقدر ناهنجار به نظر نمی رسندفرزندتان گاه و بی گاه شروع به جیغ زدن می كند، تا حدی كه شما حاضرید قسم بخورید كه او ذاتا جیغ جیغو به دنیا آمده است. ..

به نظر مي‌رسد جيغ کشيدن يا نق‌نق کردن کودکان پديده‌اي طبيعي براي اعتراض کردن کودکان زير سال باشد و در سنين بالاتر گريستن و شکايت کردن است که والدين ناله‌هاي فرزند خود را هميشه در گوش يا زير پوست خود احساس مي‌کنند .برخي جيغ کشيدن‌ کودکان را دليل احساس عجز و درماندگي در مواقع بيان کلمات مي‌دانند در اين گونه مواقع کودک دو، سه ساله شما بيشترين جلب‌توجه شما را مي‌خواهد، يعني بيشترين توجهي که در دنيا وجود نداردوقتي جيغ مي‌کشد، چشم در چشم او بيندازيدمنظور او را درک کنيد يا حدس بزنيد که او چه مي‌خواهدچنانچه سر تکان مي‌دهد به درخواست او عمل کنيد يا به عناوين مختلف او را سرگرم‌ کنيد يا با او بازي کنيد.

وقتی کودک 18ماهه شما جیغ می‌کشد چشم‌درچشم او بیندازیددر آغوش‌اش بگیرید با کلمات محبت‌آمیز او را سرگرم کرده یا با او بازی کنیداغلب کودکان با این کار آرام می‌شوندگاهی در مسیر تکامل تکلم کودکان ممکن است اختلالات شنوایی نیز باعث جیغ کشیدن کودک شود، پس با شنوایی‌سنج صحبت کنید.

چراكودكان جیغ می زنند؟

كار سختی است كه هنگام مواجه شدن با جیغ كودك عصبانی نشوید، ولی باید بدانید كه عكس العمل شدید نشان دادن ممكن است كه فرزندتان را برای ادامه دادن به این كار به مدت طولانی تر و با صدای بلندتر تشویق كند.

دلایل متعددی برای این رفتار وجود دارد كه در عین حال می تواند بسیار عجیب باشدولی خوشبختانه راه حل های این مشكل به طور شگفت آوری بسیار ساده و آسان هستند...

بدون شك، جیغ كشیدن كار بسیار آزاردهنده ای استولیكن سعی كنید سن ۲ تا ۳ سالگی تان را به یاد آورید و متوجه خواهید شد كه این كاری كاملاً عادی استپیش از این كه به قسمت های مهم و مورد توجه برسیم، بهتر است كه نظر برخی از كارشناسان را در مورد این مسأله بغرنج بخوانیمدر این جا به شرح برخی دیدگاه ها و توصیه ها به هنگام جیغ زدن كودك می پردازیم.

بیش از حد سر و صدا راه انداختن

ظاهراً جیغ كشیدن از جایی نشأت نمی گیرد، شاید شما پیش درآمد آن را زمانی كه به عنوان یك طفل كوچك بودید تجربه كرده باشید، مثلاً در یك مسیر شما به چیز عجیب و غریبی برخورد كرده اید و ناگهان داد و فریاد كشیده و گریه می كنیدیكی از كارشناسان می گوید: «به نظر می رسد جیغ زدن و نق نق كردن یك پدیده طبیعی برای اعتراض كردن كودكان زیر ۲ سال به همراه چند كلمه نامفهوم باشداما در سنین بالاتر، این درست شبیه به چیزی مابین گریستن و شكایت كردن است.» اگر نگوئیم سال ها بلكه ماهها طول كشیده تا صدای جیغ فرزندتان به این حد برسد.

«دانیل آرونزون» ، متخصص اطفال و معاون بخش پزشكی یكی از مراكز در نیویورك، مقایسه ای انجام داده است: «اگر به بازی كودكی با پازل های مكعبی اش دقت كرده باشید، مشاهده می كنید كه چگونه او یاد می گیرد كه اگر مكعب اصلی را بچرخاند، شكل یك حیوان درست می شودجیغ زدن نیز شباهت زیادی به این كار داردكودكتان به واكنش های شما در مورد صداهایی كه از خود درمی آورد، دقت می كند و متوجه می شود كه كدام از آنها بیشترین اثر را روی شما می گذارد.» به عبارت دیگر، جای تعجب نیست كه ناله های فرزندتان را كه دارای یك شیوه خاصی است ، همیشه در گوش و یا زیر پوستتان احساس كنید.

مشكل چیست؟

كار سختی است كه هنگام مواجه شدن با جیغ كودك عصبانی نشوید، ولی باید بدانید كه عكس العمل شدید نشان دادن ممكن است كه فرزندتان را برای ادامه دادن به این كار به مدت طولانی تر و با صدای بلندتر تشویق كند.

معمولاً او از عصبانیت شما، متوجه می شود كه این كار بهترین روش برای جلب نظر شما به خودش است و حتی گاهی اوقات كودكان ۲ تا ۳ ساله در انجام این كار مُصّر می شوند.به جای از پای درآمدن و خسته شدن، سعی كنید كه تشخیص دهید علل واقعی این كار چیستبرخی دلایلی كه باعث جیغ زدن كودكان می شوند عبارتند از:

احساس عجز و درماندگیدر مواقعی كه فرزندتان در بیان بعضی از كلمات احساس عجز و ناتوانی می كند ذهن مستعد او را برای بیان آنها آماده سازید. «پاتر» می گوید: «كودك وقتی كه نمی تواند كلماتی را برای بیان آن چه كه می خواهد پیدا كند، ممكن است عصبانی شود».

گیجی و سردرگمی:  «پاتر» معتقد است: «شاید فرزندتان دقیقاً از آن چه كه می خواهد مطمئن نباشد.»

حسادتممكن است كودكتان هنگامی كه شما با تلفن صحبت می كنید، شروع به جیغ زدن كند، چون او احساس می كند كه دیگر به او توجهی ندارید.

گرسنگی، خستگی یا كسالت و بیماریبعضی اوقات ممكن است فرزندتان نسبت به چیزی احساس خوبی نداشته باشد و حتی شاید بدترین چیز برای او باشدگاهی اوقات با وجود این كه او سوار یك اسب آهنی است كه تكان تكان می خورد، مدام فریاد می كشددر این مواقع بهترین كار، دادن تنقلات و یا یك چرت خوابیدن از همه چیز برای او مناسب تر است.

راه حل های مناسب

برای آن چه كه باعث می شود كه فرزندتان جیغ بكشد و حتی اگر نمی توانید منظورش را بفهمید یك روش معمولی وجود دارد تا تن صدای او را پایین آوریداگر شما كاملاً مطمئن هستید از این كه كودكتان دیگر جیغ نمی زند به خاطر این است كه او بیمار می باشد (اگر شك دارید، امتحان كنید) و سعی كنید كه راهكارهای زیر را یك یا چند بار به كار بریدوقتی كه دریافتید كه یك سری از كارهایتان نرمال و عادی پیش می رود، دیگر نیازی به استفاده از آنها نیستدر این جا ارتباط منطقی كلید راه است.

به او اعتنا نكنیددكتر آرونزون معتقد است: «به خاطر آورید كودك ۲ و ۳ ساله ای كه بیشترین جلب توجه را از شما می خواهدیعنی بیشترین توجهی كه دیگر، نظیر آن در دنیا وجود نداشته باشد اما شما همچنان شام تان را آماده كنید و یا دست از تاكردن لباس ها نكشید به كارتان ادامه داده و بگذارید كه ماجرا خود به خود تمام شود.»

چشم در چشم او بیندازیددر زمان جیغ كشیدن بچه به طوری كه صورتتان درست مقابل صورت فرزندتان قرار گیرد، به او چیزهای شبیه به این بگوئید: «وقتی كه تو جیغ می زنی منظورت رو نمی فهمم. اون صدای قشنگت کجا رفته؟» اگر نمی تواند كاملاً منظورش را بیان كند، خودتان حدس بزنید كه او چه می خواهد (مثلاً آیا تو بیسکوییت می خواهی؟) و می بینید كه او سر تكان می دهدممكن است او چیزهایی را كه شما نمی توانید یا نمی خواهید به او بدهید را تقاضا كند، هیچ لزومی ندارد كه تسلیم شوید، ولی سعی كنید كه پیشنهاد چیز دیگری به او دهید نظیر: «شیرینی را بعد از شام می توانی بخوری، ولی من یك خوراكی خیلی خوب برایت دارم.»سعی كنید او را به عناوین مختلف سرگرم كنیدكتابی را كه قبلاً نخوانده را برایش انتخاب كنید یا اگر وقت اضافی دارید با او بازی كنید.

1- وضعيت رشدي کودک خود را در نظر بگيريدتا قبل از 18ماهگي به طور طبيعي آواها، گريه و جيغ شيوه اي براي بيان خود و برقراري ارتباط و جلب توجه ديگران استجيغ زدن در اين مرحله با شدت و دفعات معمولي، امري طبيعي استاين نوع رفتار ها در مرحله پيش زباني طبيعي بوده و به مرور زمان کم مي شوداگر والدين صبور باشند و با شوخي يا جدي، جيغ زدن ها را تقويت نکنند اين دوره با کمي دشواري سپري مي شود اما اگر به صورت افراطي به کودک بي توجه باشند و يا به جيغ زدن کودک حساس بوده و واکنش هاي افراطي نشان دهند اين مرحله طولاني مي شود و گاهي در مراحل بعدي که کودک توانايي بيان کلامي پيدا مي کند جيغ زدن را وسيله اي براي جلب توجه و بيان خود قرار مي دهد.

2- رفتار جيغ زدن را تحليل کنيداز آن جا که کودک توانايي اوليه بيان خواسته خود از طريق ايما و اشاره و به کار بردن جملات ابتدايي را ندارد ممکن است جيغ زدن، ابزار کودک براي تحميل خواسته هاي خود به ديگران باشد و براي برخورد مناسب با آن بايد ديد کودک در چه زمان هايي، به چه دليلي، به چه اندازه و چگونه از اين رفتار استفاده مي کند و به ويژه مشخص شود در هنگام و در پايان جيغ زدن واکنش ديگران به اين رفتار کودک چيست؟ براي شناخت بيشتر رفتار کودک مي توانيد رفتار او را مشاهده و ثبت نماييداگر در طي 10روز اين کار را پيگيري کنيد مطالب زيادي از رفتار کودک و واکنش اطرافيان کشف مي کنيد که به درک عميق تر اين وضعيت کمک بسياري مي کند.

3- مهارت هاي ارتباطي خود و کودکانتان را افزايش دهيدهرچقدر ارتباط والدين با کودک غني تر و کودک در بيان خواسته خود ماهرتر شود، رفتار هايي نظير جيغ زدن کم مي شودتا مي توانيد ارتباط خود را با کودک تقويت کنيدمهارت هاي بازي کردن و سرگرم کردن کودک را در خود افزايش دهيدبه کودک ياد بدهيد با اشاره يا بيان کلمه هاي ساده، خواسته خود را مطرح کند.

4- جيغ زدن را در کودک تقويت نکنيديکي از مهم ترين عوامل پرخاش و جيغ کودکان، آن است که والدين پس از جيغ زدن و سر و صدا راه انداختن در مقابل خواسته کودک تسليم مي شوندجيغ زدن کودک با رسيدن به خواسته اش و يا با تغيير وضعيت به نفع او پايان مي يابد و کودک ياد مي گيرد هرچه بيشتر جيغ بزند مزايا و امتياز هاي بيشتري به دست مي آورد

5- به خواسته هاي معقول و مناسب کودکتان اهميت دهيدهمه افراد نيازمند توجه مثبت اطرافيان هستند به ويژه کودکان در سنين زير سال نياز بيشتري دارند و توجه به کودکان و رسيدگي به خواسته هاي به جا و نيازهاي ضروري آن ها يکي از وظايف اصلي والدين استهرچند ايستادگي همراه آرامش در مقابل خواسته هاي غير لازم و نابجاي کودکان لازم است اما ضروري تر آن است که والدين، توجه خاصي به خواسته هاي کودک بکنند و نيازهاي اصلي او را با مهرباني و گشاده رويي و بدون منت برآورده سازند تا کودک ضمن احساس امنيت، محبت والدين را درک نمايد.

6- رفتارهاي اتفاقي کودک را ناديده بگيريدبرخي از بدرفتاري ها و جيغ زدن هاي کودک از سر بي حوصلگي، خستگي و يا اتفاقي استدر اين شرايط، صبور باشيد و جيغ او را ناديده بگيريدجيغ زدن باعث تحليل انرژي کودک مي شود و تارهاي صوتي و ديافراگم کودک را دچار خستگي مي نمايد، بنابراين کودک نمي تواند به مدت طولاني آن را ادامه دهد.

7- به کودک پيام ها و هويت منفي ندهيدگاهي والدين و اطرافيان، آگاهانه و يا اغلب، ناآگاهانه به کودک هويت منفي مي دهند، اسم ها، خطاب ها و عبارت هايي به کار مي برندنظير "جيغ جيغو"، "مگه بلندگو قورت دادي"، "از دستت خسته شديم"و .. .اين عبارت ها، پيام هايي منفي اند که به حل مسئله کمک نمي کنند و رفتار نامناسب کودک را به ويژگي شخصيتي تبديل مي نمايند.

8- به رفتارهاي مثبت کودک توجه کنيدبه جاي تمرکز بر جيغ زدن و رفتار نامناسب کودک، به ديگر رفتارهاي مثبت او را به ويژه هنگامي که آرام است يا با آرامش بازي مي کند و خواسته هاي خود را صحيح مطرح مي کند، توجه کنيدهرچقدر بيشتر به رفتارهاي مثبت و ارتباط هاي آرام او توجه کنيد، رفتارهاي منفي او ضعيف تر و کاهش مي يابديکي از واکنش هاي مخرب والدين در مقابل جيغ فرزند، فرياد زدن و آرام کردن او با صداي بلند است و يا در حالي که خود والدين با فرياد و صداي بلند با کودک صحبت مي کنند يا او را تهديد و تنبيه مي کنند، انتظار دارند کودک آرام باشد.

كارهایی كه باعث جیغ زدن می شود

شما مشغول صحبت كردن با تلفن هستید و كودك شروع به فریاد زدن كرده و دست از این كار هم بر نمی دارد.

در هنگام خرید در یك سوپر ماركت او از شما می خواهد كه برایش شكلات یا آب نبات بخرید.

از او می خواهید كه در جمع آوری اسباب بازی هایش به شما كمك كند، ولی او می گوید كه این كار را دوست ندارد.

كارهایی كه مانع از جیغ زدن می شود

به او یك تلفن اسباب بازی بدهید تا او هم صحبت كند یا اگر مشغول صحبت با دوستتان هستید اجازه دهید كه او هم كمی حرف بزند.

به او بگویید كه: «امروز ما شكلات نمی خریم، آیا دوست داری كه پول را به تو بدهم تا تو وسایلی را كه خرید كرده ایم حساب كنی؟»

برای این كار از یك بازی شروع كنید و از او بخواهید: «آیا می توانی كامیون را پیدا كنی؟» با چنین پیشنهاداتی او را به این كار تشویق كرده و در نهایت به او بگوئید: «تو بهترین فرزندی هستی كه به من كمك می كنی.»

با راه هاي کنترل جيغ زدن کودکان آشنا شويد

جيغ زدن کودکان اغلب ابزاري است براي رسيدن به خواسته هايشان، گاهي نيز شيوه بيان خود و شيوه ارتباطي است و گاهي اين دو حالت با هم در مي آميزدبر اساس وضعيت رشد و سن کودک، جيغ زدن مي تواند طبيعي و غير طبيعي باشد.برخورد والدين و اطرافيان با اين پديده در شکل گيري رفتار هاي ارتباطي و ويژگي هاي شخصيتي کودک تعيين کننده است و برخورد نامناسب والدين وضعيت دشواري را مي آفريند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (15)

مریم (مامان روشا)
28 دی 92 11:23
سلام صبح به خیر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم به خیر باشه
مریم (مامان روشا)
28 دی 92 11:27
ممنون ...من نمیدونم این حسادت به تلفن چیه...دقیقا روشا وقتی میبینه دارم با تلفن حرف میزنم...تمام خواسته هاش یادش میاد
یه مامان
پاسخ
دقیــــــــــقا! من که تا گوشی رو برمیدارم میگم الو پسرم در هر نقطه از خونه که باشه میشینه سرجاش و گریه میکنه، انگار میفهمه که مامانش حداقل یه نیم ساعتی نشست پای تلفن و دیگه حواسش به بچه اش نیس و اون تنها شد!
مامان پریسا
28 دی 92 11:49
سلام صبح زیبای زمستونیتون به خیر. صبح پست رو خوندم ولی نمیشد کامنت بذارم راستی اینجا هوا حسابیییییی بارونیه... ایشالله اونجا هم باشه.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز صبح زیبا و قشنگ شما هم به خیر باشه. الحمدلله، ان شاالله که همه ی شهرای کشورمون از این نعمت و رحمت الهی بهره مند بشن ممنون که حس و حال خوبتون رو به ما هم منتقل کردید
مامان پریسا
28 دی 92 13:08
اینقد تلاش کردم تا بتونم یه کامنت بدم کلا یادم رفت چی خودنم.
یه مامان
پاسخ
الهی.... قربون اینهمه لطف و محبتتون
سعید
28 دی 92 13:25
با سلام ممنون این این سایت خوب تون می خواستم اگر مایل هستید یک تبلغ از سایت شما در سایت تبلیغاتی خودم http://www.ististgah.ir رایگان درج کنم اگرمایل هستید به من ایمیل بزنید . خوشحال میشم. فروشگاه انعکاس مارکت – ایست ایستگاه از خراسان رضوی
مامان فرنيا
28 دی 92 13:51
دخترمن جيغ نميزنه ولي خيلي نق ميزنه و درسته وقتي كاري ميكنه كه انجامش براش سخته يا مثلا پازلي كه درست ميكنه اشتباها توسط ما يا خودش خراب بشه همان وقت است كه نق زدنهاش شروع ميشه نميدونم در اين مواقع بايد چگونه رفتار كنم در اين مواقع كمكش كنم دوباره پازل را درست كنه انوقت اين تقويت نق زدنهاش نميشه؟ يا اصلا توجهي نشان ندهم ؟ البته اولين بار براش توضيح دادم و راه حلهايي واسه خراب نشدن چيزهايي كه ميسازه نشانش دادم مثلا بهش ميگم خو ب پازل را خودت درست كردي بيا دوباره باهم درست كنيم خراب كنيم و دوباره چيزهاي جديد بسازيم اما باز هم همين روش نق زدن را ادامه ميده
یه مامان
پاسخ
پسر من هم دقیقااین کار رو انجام میده همون مثال ساختن پازل که اشاره کردید و من فقط سعی می کنم در اون لحظه « فقط درکش کنم» چون به نظرم نق نقی که میکنه به خاطر اینه که برای من تعریف کنه که چقدر زحمت کشیده بود بسازه و خراب شد! در اون لحظه بهش میگم چی شده مامان؟ پازلی که ساختی خراب شد؟ خب دوباره سعی کن! و دفعات بعدی فقط کافیه از همین جمله ی «دوباره سعی کن» استفاده کنم اونم به زبون خودش با من تکرار میکنه «سعی کن» و مجددا شروع به ساختن میکنه! گاهی هم اوایلش رو کمکش میکنم و که راه بیفته بقیه اش رو میسپرم به خودش یا مثلا میگم جای این قطعه کجا بود؟ اونوقت خودش انجام میده
مامان پریسا
28 دی 92 14:11
بالاخره موفق شدم ارسال کنم پس مجددا سلام و ظهر به خیر.... بعد از این همه تلاش لازمه به خودم خسته نباشید بگم.
یه مامان
پاسخ
ســـــــــــــلام اع چقدر تلاش و کوشش! واقعـــــــــــــــــا خسته نباشید مامان عزیز البته چند تا نظر دیگه هم از شما ثبت شده ها! از دست این اینترنت
مامان پریسا
28 دی 92 14:15
پریسا هم یه مدت عادت کرده بود و حرفاشو البته وقتی عصبانی میشد با جیغ میگفت... از همون اولین بار که این کار رو کرد بهش گفتم البته با خونسردی: من اصلا نفهمیدم شما چی میگی.... بار دوم کمی صداش اومد پایین تر و من باز هم همونو بهش گفتم ... و تا جایی میرسید که با صدای خیلی اروم حرفشو میزد. الان خدا رو شکر عصبانی هم که باشه با جیغ حرف نمیزنه.
یه مامان
پاسخ
آفـــــــــــــــــــــرین به شما مامان صبور و فهمیده، ممنون که تجربه ی خودتون روبرامون نوشتید
مامان پریسا
28 دی 92 14:17
مبعث رسول اکرم رو هم خدمت شما تبریک میگم.
مامان شبنم
28 دی 92 16:48
سلام ممنون از این مطالب واقعا کاربردی هستن ....دختر من وقتی یه چیزی رو میخواد جیغ میزنه بهش میگم مثلا بگو بده یا بیا یا باز کن اونم میگه ولی در 80 درصد موارد روالش اینه که اول یه دونه جغ بزنه بعد بگه چه کار داره نمی دونم خوبه یا بده ولی من ازش می خوام که کارشو بهم بگه حتی اگه شده دست و پا شکسته اون وقت می رم کمکش تا جیغ بزنه نمی رم .....
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز بله همونطور که در این پست هم گفته شد موقع جیغ زدن بهش بگید که وقتی جیغ میزنی من نمی فهمم چی میگی و متوجه منظورت نمیشم و ازش بخواید که خواسته اش رو بگه. مثلا پسر من گاهی موقع تلویزیون دیدن جیغ میزد و من متوجه شدم منظورش عوض کردن کانال هست براش توضیح دادم که به جای جیغ زدن بگو مامان بعدی رو میخوام بعدی رو بزن و اون الان از کلمه بعدی برا رسوندن منظورش استفاده میکنه
مامان شبنم
29 دی 92 11:58
سلام عیدتون مبارک
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز عید شما هم مبارک باشه
مامان پریسا
29 دی 92 12:00
سلام صبح زیباتون به خیر.. دیروز اشتباها نوشتم مبعث مبارک.... الان میخواستم میلاد رسول اکرم رو بهتون تبریک بگم..
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم به خیر، بله متوجه شدیم اما فرصت نشد جواب بدیم آخه معمولا وضعیت روزهای تعطیلمون اینطوری میشه -->()! در هر حال ما هم این عید رو به شما تبریک میگیم
مامان یاسمن و محمد پارسا
29 دی 92 15:39
سلام ممنونم از پست چالبتون عزیزم من بچه که بودم اینقد الکی جیغ می زدم بهم می گفتند جغ جغه و نفرین همه این بود خدا سرت بیاره من کلا در این موردنفرین شده هستم چون جیغ زدن جزئ کارای اصلی و روزانه بچه هامه
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز، عجب نفرینی! ما که نفرین نشده هم خیلی وقت ها رفتارهایی رو در بچه هامون میبینیم که خودمون در بچگی انجام دادیم و آدم یاد اون جمله ی معروف میفته که چیزی که عوض داره گله نداره و یا اون جمله که میگفت چوب خدا صدا نداره!... اونوقته که یادمون میاد که باید به خاطر همه ی اون کارهااز مادرمون عذرخواهی کنیم و بعد هم بگیم استغفرالله ربی و اتوب الیه خدا بهتون صبر بده و ان شاالله که این مساله براتون حل بشه
مامان پریسا
30 دی 92 6:43
سلام صبح شما به خیر خوبید؟
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز صبح شما هم به خیر، الحمدلله خوبیم
یک عدد مامان
1 بهمن 92 14:09
سلام و عرض ادب والا منی که خیلی ادعام میشه با بچه ها رفیقم اصلا جیغ کشیدنشون رو دوس ندارم و اعصابم واقعا خورد میشه! مخصوصا وقتایی که خسته و داغونی و اون شخص مورد نظر لج فرموده باشن! شکر خدا قند و عسل من اصلا جیغ جیغو نبودن حتی وقتی کوچولوتر بودن هیچوقت برای رسیدن به هدفشون( ای جانم ! هدف !!! ) اصصصصصصصلا جیغ نمیکشیدن! چون از وقتی نی نی بودن بهشون میگفتم هر چی میخوای "حرف بزن" !! الانم تو خونمون ادا اطوار و ایما اشاره و از این صوبتا ( ) نداریم ! هر کی هر چی میخواد یا مشکلی هست باید حرف بزنه! ... بله ! کلا گفتگو و آزادی بیان تو خونه ی ما خیلی پررنگه!
یه مامان
پاسخ
به به ! سلام یک عدد مامان عزیز رسیدن به خیر. خوش گذشت ان شاءالله؟ البته از این آزادی ها لازمِ تو زندگی