مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 12 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

چه ورزشی را در چه سنی شروع کنیم؟

1392/9/20 6:20
نویسنده : یه مامان
6,654 بازدید
اشتراک گذاری

با توجه به روند به رشد ورزش در جامعه و همچنين تشويق به ورزش به عنوان يک زمينه بسيار مناسب براي رشد و تکامل اجتماعي کودک و نوجوان، سن شروع ورزش و نوع ورزش يکي از سوالات مکرر خانواده ها از پزشکان مي باشد. اين سوال يکي از مسايل مورد اختلاف گروه پزشکي و جامعه ورزشي مي باشد... 

با توجه به توانايي کودک و نوجوانان به فراگيري سريع فنون و تکنيکهاي ورزشي آموزش داده شده، امکان بدست آوردن عملکرد ورزشي کودک در حد فعاليتهاي حرفه اي بسيار بيشتر و سريعتر از بالغين مي باشد ولي اين موضوع دليلي بر موفقيت کودک و نوجوانان در فعاليتهاي حرفه اي کوتاه مدت و دراز مدت نمي باشد.

مطالعات متعدد نشان داده است پرداختن زود هنگام به فعاليتهاي حرفه اي باعث عدم موفقيت کودک در تداوم فعاليت ورزشي مي باشد. اين عدم موفقيت به علت آسيبهاي زود هنگام، عدم تحمل استرس هاي ناشي از فعاليت ورزشي و مسابقات و در مجموع کوتاه شدن عمر ورزشي فرد به علت خروج اجباري (ناشي از آسيب) و يا خروج اختياري (ناشي از عدم تمايل کودک و نوجوانان براي ادامه فعاليت ورزشي و يا عدم کسب موفقيتهاي مورد انتظار در ميادين ورزشي) مي شود.

لذا پرداختن حرفه اي به ورزش در کودکان و نوجوانان تا سن خاصی توصيه نمي شود. که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.  از ديگر نکات مهم در زمينه ورزش کودکان و نوجونان شرکت کودک در ورزشهاي گروهي و در گروه متناسب با کودک از لحاظ سن، جنس و جثه بدني بصورت توام مي باشد. همچنين تعيين نقش ورزشي توسط مربي متناسب با توانايي هاي کودک و به بازي گرفتن وي توسط ساير هم تيمي ها نقش مهمي در تداوم انگيزه کودک به شرکت در فعاليتهاي ورزشي دارد.

سن شروع ورزش

کارشـناسان ورزش و روانشـناسي کـودک توصـيه مي کننـد که کـودکان تا قـبل از رسـيدن بـه سـن 8 تـا 10 سـالگي نبايد در ورزش هاي رقـابتي سازمان يافته که آن امتياز محاسبه مي شود و به خصوص بزرگسالان در آن نقش دارند شرکت کنند چون احتمال فشار رواني و يأس ناشي از باخت در آنها زياد است.

- زير 8 سال: بايد در بازي، کشف و يادگيري مهارت هايي که از طريق پرتاب کردن و گرفتن، ضربه زدن به توپ، بالا و پائين پريدن، دويدن و شنا کردن حاصل مي شود، کاملاً آزادانه رفتار کنند و اين مهارت ها را به شادي بخش ترين روش بياموزند.

واضح است که آموختن اين موارد به آنها کمک مي کند تا با اعتماد به نفس بيشتر وارد مرحله بعد شود.

- 8 تا 10 سال: بسته به ميزان رشد خود مي توانند در مسابقات سازمان يافته شرکت کنند مانند مسابقات داخلي در مدارس. آنها هنوز براي توسعه مهارت هاي خود به کمک نياز دارند و بايد کنار آمدن با نااميدي و شکست را بياموزند. کودکاني که بيشتر اوقات بازنده هستند بيش از ديگران مستعد کنار گذاشتن ورزش هستند. والدين و اولياي مدرسه بايد مراقب باشند که با فراهم آوردن زمينه مناسب مثلاً شرکت دادن اين کودک در مسابقه اي که در آن بيشترين توانائي را دارد موجبات برنده شدن و دلگرمي او را فراهم نمايند. اين سنين، بهترين زمان براي پرداختن به ورزش هاي مختلف و انتخاب ورزش مورد علاقه از ميان آنهاست.

- 10 تا 12 سال: کودکان و نوجوانان مي توانند از رقابت در ورزش لذت ببرند و همچنان به آموختن مهارت هاي تازه بپردازند. بعضي از کودکان در اين گروه سني استعداد و علاقه خاصي به يک ورزش بخصوص نشان مي دهند و مي توانند با داشتن مربي در اين زمينه بسيار پيشرفت نمايند.

نوجواناني که به هر دليل، علاقه اي به شرکت در ورزش هاي رقابتي تيمي ندارند، مي توانند با راهنمائي مربيان و والدين خود به ورزش هايي چون اسکيت، سوارکاري، دوچرخه سواري و مانند اينها بپردازند.

چه ورزشی را در چه سنی شروع کنیم؟

پرداختن به ورزش مي تواند آمادگي جسماني کودکان و نوجوانان را افزايش دهد. کسب مهارت و موفقيت اعتماد به نفس آنها را افزايش مي دهد و به آنها مي آموزد که چگونه محرک هاي آني را در خود کنترل کنند که اين توانايي نه تنها در ورزش که در مناسبات اجتماعي نيز مفيد خواهد و به يافتن دوستان تازه کمک مي کند.

 از لحاظ نوع ورزشهاي توصيه شده براي سنين مختلف، ورزشها را مي توان به سه دسته بدون برخورد، ورزشهاي با برخورد کم و ورزشهاي بسيار پربرخورد تقسيم بندي نمود. تقسيم بندي ديگر بر حسب ميزان فشار وارد بر بدن در حين ورزش مي باشد. اما بر اساس بهبود عملکرد و عوامل خطرزا می توان چنین دسته بندی کرد که:

 

سنین ۶-۲ سالگی: لازم است کودکان بیشتر در فعالیت‌های شادی‌آور و فرح‌بخش شرکت کنند. در این سن کودک، توانایی شرکت در ورزش‌های سازمان‌یافته مانند فوتبال را ندارد زیرا توانایی حرکتی و تعادلی کامل نیست و محدوده توجه او محدود است.

مهارت‌هایی مانند دویدن، پریدن و شنا را می‌توان به کودک آموزش داد. در این سن، ورزش باید با حداقل آموزش باشد و از ایجاد رقابت و مسابقه بین کودکان جلوگیری شود. هدف اصلی باید لذت بردن از ورزش باشد.

سنین ۱۰-۶ سالگی: گرچه بهبود تعادل و حرکت به‌دست آمده اما هنوز هماهنگی لازم بین دست و چشم به‌وجود نیامده است بنابراین کودک می‌تواند به‌ طور محدود به ورزش‌های سازمان‌یافته بپردازد. ورزش‌هایی مانند ژیمناستیک، شنا، تنیس برای کودک مناسب است. در این سن تاکید بر آموزش تکنیک است و باید به رقابت و مسابقه کمتر اهمیت داده شود.

سنین ۱۲-۱۰ سالگی: سطح شعور و فهم و توانایی یادگیری، تعادلی و حرکتی کودک افزایش می‌یابد و می‌تواند حرکت‌های پیچیده و تکنیک و تاکتیک را یاد بگیرد و در ورزش‌های سازمان‌یافته و برخوردی شرکت کند.

ورزش‌هایی مانند والیبال، بیسبال، فوتبال و دوچرخه‌سواری برای این سنین مناسب هستند.

 

در باشگاه‌ها تمرین با وزنه‌های کوچک ایرادی ندارد ولی ورزش‌هایی مانند وزنه‌برداری و پاورلیفتینگ برای کودکان ممنوع است.

 

بدنسازی با وزنه باید بعد از سن بلوغ، آن هم همواره تحت‌نظر مربی انجام گیرد. ورزش‌های پربرخورد و تماسی مانند بوکس، کشتی، هاکی و پاورلیفتینگ بهتر است بعد از ۱۵ سالگی شروع شوند ولی به‌طور کلی می‌توان گفت مناسب بودن شدت و نوع ورزش را رضایتمندی کودک و لذت بردن او تعیین می‌کند. علاوه بر این، ورزش تاثیری بر سن بلوغ ندارد مگر در دخترانی که رژیم غذایی شدید گرفته باشند و والدین نباید از این بابت نگران باشند.

 

منابع

سایت بیتوته

مرکز تحقيقات پزشکي ورزشي، دانشگاه علوم پزشکي تهران، بيمارستان مرکز طبي کودکان

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (12)

مریم (مامان روشا)
20 آذر 92 10:42
سلام صبح به خیر
یه مامان
پاسخ
سلام
مریم (مامان روشا)
20 آذر 92 10:43
ممنون از این پستی که گذاشتید برای من که خیلی مفید بود
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خوشحالیم که اینطور بوده. ما هم از شما ممنونیم که ایده ی تحقیق در این زمینه رو به ما دادید
مامان شبنم
20 آذر 92 11:33
سلام بسیار خوب و مفید عاشق مطالب طبقه بندی شده هستم ادم تکلیف خودشو میفهمه
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز با نظرتون موافقیم
✿مامان علی خوشتیپ✿
20 آذر 92 12:17
خیلی خیلی ممنونم بابت این پستتون..خیلی بهش نیاز داشتم و خیلی ازش استفاده کردم.خدا خیرتون بده
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز. خوشحالیم که براتون مفید بوده. این موضوع برای خودمون هم جالب و جدید بود دعاش رو به جون مامان روشای عزیز بکنید که با سوالشون این خط رو بهمون دادن
✿مامان علی خوشتیپ✿
20 آذر 92 12:29
با اینکه اطلاعاتم در این زمینه کم بود ولی اینجوری که اینجا نوشته من و بابای علی ظاهرا درمورد فعالیتهای ورزشی علی جان کار درست رو انجام دادیم علی از بچگی به فوتبال علاقه داشت و الانم یه روز در هفته کلاس آموزشیش(البته تقریبا تفریحیه )رو میره شنا هم تابستون پارسال کامل یاد گرفت و من اصرار داشتم که ادامه بده و در مسابقات شرکت کنه...علی خیلی به شرکت در مسابقات و اینا علاقه نشون نداد...بابای علی هم مخالف بود و میگفت زوده براش...پس کار درست رو انجام دادیم برای مسابقات فوتبال مدرسه هم یادمه اوایل علی خیلی ناراحت میشد وقتی میباختند...کلی براش توضیح دادیم که بازی جوانمردانه خیلی بهتر از بردنهالان وقتی میبازن خیلی ریلسک میاد میگه مامان باختیم ولی عالی بازی کردم آموزش شنا و دوچرخه سواری خیلی روی افزایش اعتماد به نفس علی کمک کرد نمیدونم چند دقیقس دارم این نظر رو میذارمهی پنجره رو میارم پایین هی میارم بالا...نفهمیدم چی نوشتم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ممنون از نظر قشنگی که برامون نوشتید؛ شما کلا آدم میدونستی هستید و مطالعه نکرده هم درست عمل میکنید خوشحالیم که مامان خوبی مثل شما در مدرسه حضور داره
✿مامان علی خوشتیپ✿
20 آذر 92 12:36
راستی نتیجه بعضی تحقیقاتم هم بگم خیلیا میگند اول بچه ها رو برای ورزش ژیمناستیک ثبت نام کنید و بعد بقیه ورزشها... ولی به نظرم این ورزش فقط برای بچه های لاغر و با قد کوتاه مناسبه...ممکنه کمی سنگین وزن و درشت باشند براشون خطرناک باشه... به نظرم بهتره بچه ها اول یه ورزشی که تور داره رو شروع کنند مثل تنیس...اینجوری تمرکز و دقتشون بالا میره و توی بقیه ورزشها موفق خواهند شد..الان خیلی از فوتبالیست ها و ..موفق قبل از این ورزشها یه ورزش توری انجام دادند
یه مامان
پاسخ
بح بح دسسسسسسست شما درد نکنه که نتیجه تحقیقاتتون رو برامون نوشتید ممنوووووونیم مامان عزیز
مامان پریسا
20 آذر 92 14:11
سلام وقت ب خیر و خسته نباشید.صبح پست رو خوندم ولی نمیشد کامنت گذاشت. پست جالبی بود چون تا به حال در مورد ورزش بچه ها مطلبی ندیده بودم. چه نکته ی جالبی بود من فکر میکردم الان میگه باید از ابتدا به ورزش هایی که میشه اون ها رو به صورت حرفه ایی دنبال کرد برای بچه ها توجه کنید.... ولی اینجور نبود.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم به خیر باشه، بله خود ما هم در این زمینه اطلاعات زیادی نداشتیم، مامان عزیز روشا سبب این خیر شدن. ما از ایشون و همه ی شما مامان های خوب ممنونیم که برامون نظر خودتون رو میگید و سئولاتون رو هم مطرح می کنید و واقعا اینجا همگی هم معلم هستیم و هم شاگرد
مامان پریسا
20 آذر 92 14:13
ماشالله بچه های زیر 8 سال اینقد فعالیت های مختلف دارن که دیگه جایی برای ورزش براشون باقی نمیمونه. البته کم هم ندیدم بچه هایی که خانوادهاشون به اجبار به کلاس فرستادنشون ولی این روند مدت زیادی بطول نکشیده و بچه بعد از یه مدت کوتاه از اون ورزش خسته شده و رهاش کرده.
یه مامان
پاسخ
بهله بهله با هر دو موردی که ذکر کردید موافقیم
مامان پریسا
20 آذر 92 14:19
و در مورد نکته ی اخر.... یعضی والدین رو سراغ دارم که برای بلند شدن قد ، بچه رو مجبور میکنن به بعضی ورزشها برن مثلا بسکتبال... حالا نمیدونم واقعا تاثیر داره یا نه. ولی اگر واقعا بچه بهش علاقه نداشته باشه چطور میتونه روی قدش تاثیر داشته باشه چون به هر حال باید تمرین مستمر داشته باشه.
یه مامان
پاسخ
بله ما هم شاهد این قضیه بودیم، البته فکر می کنم این ورزش ها در قد موثر باشه چون خواهر کوچکترم که دیگه از سن رشدش هم گذشته و یه کم از من کوتاه تر بود یه مدت والیبال کار میکرد الان دو سانت از من بلندتر شده شاید بعدا در این زمینه هم مطلب گذاشتیم ممنون از نکته ای که ذکر کردید
مامان شاران
20 آذر 92 14:20
ممنونم همون بازیهای قدیمی خودمون هم برای بچه های همسن شاران من فکر کنم خوبه
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز، بله واقعا که بازی های بچگی خودمون یه چیــــــز دیگه بود
مامان محمد و ساقی
21 آذر 92 0:12
سلام خسته نباشید با توجه به پستی که گذاشتین میخواستم بگم که وقتی پسرم 4 سالش بود تصمیم گرفتیم که يژمناستیک بره.خودش هم دوست داشت.تو مهدشون انجام میدادن.ولی بعد از دو هفته روزی مربی ورزش عوض شد و پسرم از نظر احساسی ناراحت شد و زد زیر گریه.اونم 45 دقیقه تمام گریه کرد و به هیچ وجه راضی نمیشد و میگفت من مربی خودم رو میخوام.متوجه شدم که برای پسری 4 ساله واقعا" خیلی زود که بخواد از نطر عاطفی به مربی ورزشی خودش وابسته بشه و دیگه اونجا نبردمش تو 6 سالگی متاسفانه یا خوشبختانه فیلم بوروس لی دید و شروع کرد به انجام دادن ورزش های رزمی که مدیر مهدشون با نظر مشاور مهد گفتن ببرمش ورزش رزمی ثبت نامش کنم.فکر کنم یه سالی رفت. کمربند سفید و زرد و آبی و داشت به سبز میرسید ولی علاقه نداشت یعنی خودش این ورزش رزمی رو وقتی تکنیکی انجام داد فهمید که کار سختیه و از حوصله خودش خارج ولی از اونجایی که ناراحت بود چرا به خاطر مربی ژیمناستیک رو رها کرده بود میخواست هرطور شده به تکواندو ادامه بده که این هم نشد... همینطور که بزرگتر شد کشتی و بسکتبال و هم امتحان کرد تا اینکه رسید به ژیمناستیک.فهمید که ژیمناستیک دقیقا" چیزی هست که با روحیاتش سازگاری داره. درست مثل پست که نوشتین تو سن 10-12 سال...الان که فکر می کنم میبینم پسرم تو این 7 سال گذشته رشته های مختلف رو انجام داد تا متوجه شد که تو کدوم رشته استعداد و علاقه داره از اینکه بهش اجبار نکردم خیلی خوشحالم و چقدر خوبه که اجازه بدیم رشته های مختلف رو تست کنند خودشون و یکی رو انتخاب کنند. در مورد دخترم هم فعلا" دست نگه داشتم.هنوز 4 سالشه و نمیخوام اشتباهی بکنم. ببخشید که طولانی نوشتم.پستتون برام جالب بود و خوب درکش کردم با تشکر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وای ممنونیم که اینقدر وقت گذاشتید و تجربه ی شخصی خودتون رو برای ما نوشتید، امیدواریم که بقیه ی مامان ها هم از نکاتی که در تجربیات شما بود استفاده کنند و بهترین برخورد رو در زمینه ی ورزشی با فرزندانشون داشته باشن و در سن مناسب ورزش رو براشون شروع کنن
یک عدد مامان
24 آذر 92 9:54
چه پست خوبی قند و عسل یه دوره مقدماتی کلاس فوتبال رفتن که راضی بودن، الانم چون فصل سرما هست و نمیشه زیاد بیرون رفت توی خونه دست به یه ابتکاری زدیم میز ناهارخوری رو آوردیم وسط اتاق روش تنیس بازی میکنیم انقدر براشون جالبه وقتایی که من و بابایی هم باهاشون تیم تشکیل میدیم و مسابقه میدیم فقط یه کم هضم این قضیه ی "باخت" براشون سخته!سعی من روی اینه که بازی جوانمردانه و اصولی رو یاد بگیرن و فقط بردن براشون مهم نباشه، زمان میبره تا یاد بگیرن ... باید حوصله کرد
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز چه خوب و چه ابتکار جالبی کردید، حتما که خیلی بهشون و بهتون خوش میگذره. خوبه مامان و بابا با بچه همراه باشن ها... اینطوری بچه ها خعلی بیشتر کیف می کنن